Exklusiva båtar har medvind trots lågkonjunktur

När Båtmässan i Göteborg öppnar den 3 februari, visas det fler större och mer exklusiva båtar än tidigare år. För när ekonomin blir tuff för många, säljer båtar för över miljonen fortsatt bra, samtidigt som efterfrågan på mindre båtar är avvaktande.

– Båtförsäljningen är en tydlig konjunkturbarometer. Försäljningen har i snitt gått stadigt uppåt de senaste fem åren och under de två pandemiåren, när hemestertrenden växte sig stark, såg vi ett enormt kliv uppåt. Under 2023 planade efterfrågan dock ut till en mer normal nivå. Vi ser fortfarande ett stort intresse för att köpa båt, men många har pausat sitt beslut tills man vet mer om sin privatekonomi, säger Mats Eriksson, vd för båtbranschens riksförbund, Sweboat.

På årets Båtmässa ser arrangörerna hur konjunkturen påverkar vilka båtar som visas upp. Bland de drygt 300 båtarna hittar man ett 30-tal större, lite lyxigare båtar. Bland annat en 12 meter lång Greenline hybridbåt med solpaneler på taket och med en prislapp från 6 miljoner.

– Utöver båtar från 200 olika utställare, visar vi upp ett 30-tal nya båtmodeller och mängder av produktnyheter under mässan, säger Jacob Ryder, affärsansvarig för Båtmässan i Göteborg.

 

Exklusiva båtar inte lika konjunkturkänsliga

Under pandemiåren låg antalet sålda båtar på totalt drygt 25 000 per år. I Sweboats prognoser räknar de med en tillbakagång till det lite mer normala, med cirka 20 000 sålda båtar i Sverige i år. Fortfarande är det små, snabba dagtursbåtar som står för den största volymen, även om efterfrågan har minskat något.

– Mindre båtar, som inte sällan köps på impuls i goda tider, är det segment som har det tuffast just nu. Rent generellt är försäljningen av de mer exklusiva båtarna inte alls lika konjunkturkänslig och här är försäljningen fortsatt bra, konstaterar Mats Eriksson.

 

SUP och kajaker populärt

Försäljningen av begagnade båtar gynnas av den rådande konjunkturen:
– Begagnatmarknaden är fortsatt stark. Men vi ser inte att fler än vanligt väljer att sälja. Trots tuffa tider verkar de flesta vilja behålla sin båt. Efter pandemin, då i princip allt som flöt köptes, har många valt att semestra hemma i Sverige och då är båten en del av ”hemestern”, säger Mats Eriksson.

På Sweboat ser man även hur intresset för små flytetyg som SUP och kajaker är fortsatt stort. Däremot minskade försäljningen av nya vattenskotrar drastiskt i och med införande av obligatoriskt förarintyg för vattenskoter 2022. Trenden att dela eller hyra båt tror man även kommer att öka. Och Mats Eriksson är försiktigt optimistisk till att båtmarknaden snart kommer vända uppåt igen:

– Beroende på ränteläget tror jag det kommer vända upp igen under året. Troligtvis under eller efter sommaren. Men det är naturligtvis svårt att prognostisera.

 

Om Båtmässan i Göteborg

3-11 februari på Svenska Mässan i Göteborg
Antal utställare: 200
Antal båtar: drygt 300
Antal seminarier: drygt 65
Antal premiärer: drygt 30

Välkommen på pressträff fredag 2 februari kl 14.00. Pressackreditering görs här »

 

För mer information

 

Jacob Ryder, affärsansvarig för Båtmässan
Tel: 031-708 80 29
Mail: jacob.ryder@svenskamassan.se

 

Mats Eriksson, vd Sweboat – Båtbranschens Riksförbund
Tel: 070 342 06 99
Mail: me@sweboat.se