Audis nya elbil - perfekt för det trailerbara båtlivet

Nästa år rullar de första bilarna från Audis nya elbilsflotta ut på vägarna. Med Audi e-tron tar Audi sikte på de stora konkurrenterna. På plats på Båtmässan kommer Audi visa Audi e-tron och en mängd andra bilar som passar för den aktiva båtmänniskan.

Audi E-TRON

Audi e-tron är en fullstor SUV med 408 hästkrafter. På en full laddning utlovas över 400 km bilkörning. Effekten på batteripaket är 95 kwh. Storleken på bagageutrymmet ligger på totalt 660liter, 600 liter bak samt ett extra Frunk-utrymme fram på 60 liter. För att ta sig fram i tuffare terräng är den utrustad med elektronisk fyrhjulsdrift och möjligheten finns att köra i offroad-läge.

– Bilen har mycket kraft att ge, vilket kommer väl till pass när du till exempel behöver traila din båt. Du ska inte behöva göra några kompromisser när du köper en eldriven SUV, Audi e-tron har gott om kraft när det krävs, säger Tim Ljunggren, säljledare på Audi i Göteborg.

Under 2019 kommer 900 bilar att levereras till Sverige. Totalt har 725 lagt depositionsavgiften som säkrar att de blir bland dem första i Sverige att få nya Audi e-tron. De första kunderna får sina bilar redan under q1, medan merparten kommer att  levereras under q2.

– Vi tror att bilen har lockat så pass många intressenter på grund av den ökade miljömedvetenheten. Många egenföretagare har dessutom visat intresse med anledningen att de har en tydlig miljöpolicy att följa.

Hemma går det att ladda med upp till 22 kW beroende på din elanläggning, så att full laddning tar ca 3,5 timme. Bilen är dessutom byggd för att klara snabbladdning på upp till 150 kw och då tar det cirka 30 minuter att komma upp till 80% kapacitet.

– Senare i år kommer det dessutom bli möjligt att installera en laddplatta i ditt garage. Audi e-tron är nämligen utrustad med Audi wireless charging som tillåter induktionsladdning.

Fakta: 

  • 95kwh batteri
  • 408hk
  • Över 40 mils räckvidd enligt nya WLTP-mätmetoden.
  • Snabbladdning med 150kw ger 80% kapacitet på 30 min.
  • Virtuella backspeglar med OLED-skärmar på insidan.
  • Bil- samt batteri sätts samman i en ny fabrik i Bryssel. Världens första koldioxidneutrala anläggning för storserieproduktion i premiumsegmentet.