Search Magazine svarar

Vad gör Search Magazine?
Search Magazine är Sveriges livstilsmagasin för seglare. Vi finns i tryckt form, digitalt på www.searchmagazine.se samt på Facebook, Twitter och Instagram.

Vad ser man för trender i svensk segling inför sommaren 2019?
Som alltid händer det en massa spännande saker inom segling. Stora kommersiella evenemang som America’s Cup, Vendée Globe och Volvo Ocean Race driver på den tekniska utvecklingen och det går snabbare än någonsin tidigare. Fartrekorden haglar. Samtidigt ser vi en retro-trend – exempel på det är pågående Golden Globe Race och Loïck Peyrons (59) resa med den lilla trimaranen Happy (36) i Route du Rhum-Destination Guadeloupe. Varken deltagarna i Golden Globe eller Peyron använder/använde sig av modern navigationsteknik. Det är verkligen att gå ”back to basic”. På den svenska kappseglingsbanan skulle jag vilja lyfta fram två nationella evenemang: Allsvenskan och Mästarnas Mästare som båda utvecklats till lite av en folkfest. Tävlingarna samlar seglare, gammal som ung, tjej som kille, från olika klasser för att kappsegla tillsammans och mot varandra. Det är lekfullt samtidigt som det ligger en hel del prestige i potten. Man skall inte heller glömma de lite mer äventyrliga ö-racen och att intresset för shorthanded fortsätter att växa, det syns tydligt på deltagarantalet. Vad gäller fritids- och semestersegling är det bara fantasin som sätter gränserna.

Vad hade ni för tankar när ni arbetade fram Båtmässans scenprogram
till lördagen den 2 februari?
I årets scenprogram har vi valt att fokusera på kappsegling i olika former. Det blir som vanligt en mix av stort och småttTanken är att skapa ett intressant och spännande tillfälle att samlas kring, för att inspirera till mer och roligare segling.

Intervju med Anna-Lena Elled, Search Magazine