Lyckad familjesatsning på Båtmässan


Hugos Båtskola var en familjeaktiviteterna där barn fick lära sig om sjöliv på ett skojigt sätt.

Båtmässans satsning på barn och barnfamiljer föll väl ut. Den sista dagen gick i barnens tecken och blev en succé. Inte på åtskilliga år har så många barn kommit till mässan.
– Det gläder mig väldigt mycket att Båtmässan och båtlivet lockar fler och fler barn. Det känns bra i en tid då vi varje vecka möts av nyheter om att vi vistas mer och mer inomhus. Det rimmar också väl med vår vision om att få fler och fler att vistas i, på eller vid vattnet, säger Jacob Ryder, affärsansvarig för Båtmässan.
– Vad som gläder mig också är givetvis att våra utställare sålt bra och det märks att den svenska båtbranschen befinner sig i en gynnsam period, fortsätter Jacob Ryder.

De trender som finns förstärktes under Båtmässan. Intresset för utställare av aluminiumbåtar var stort, sportfiskeavdelningen var välbesökt och under mässans alla dagar ringlade köerna långa till de av mässans utställare som säljer segelbåtar för chartersegling. Det är populärt att segla utomlands.

Nyförsäljning av motorbåtar går väldigt bra. Små båtar blir allt fler medan stora båtar blir färre, men betydligt större. Och den svenska båtbranschen befinner sig mitt inne i en mycket gynnsam period, enligt Sweboat. Detta trots en kall och blåsig sommar 2017.

Röster om Båtmässan 2018:

– Mässan har överträffat våra förväntningar och intresset har varit fantatiskt, säger Niels Stielund på Carver Yachts som debuterade med att sälja en C34 och en C37 under Båtmässan 2018.

– Extra glädjande har varit att vi sålt så många båtar till helt nya båtägare, säger Eva Nicklasson på Cremo Produktions som haft en mycket god försäljning av båtar under årets mässa.

– Vi har haft en jättebra mässa med bättre affärsmässiga resultat än ifjol, säger Anders Hultman, VD på Båtagent som fick in massor av leads och gjorde flertalet affärer på plats under årets upplaga.